συμβολή, δικαιοσύνης, ευθύνης και αποφασιστικότητας από το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την αποτελεσματική αντιμετώπιση σημαντικών πτυχών του νέου κοινωνικού ζητήματος που αναδεικνύει το Μνημόνιο.
Γιατί, πράγματι, σήμερα, όσοι και όσες διατηρούν ακόμα εισόδημα από εργασία διαπιστώνουν ότι αυτό το ονομαστικό εισόδημά τους είναι σε μεγάλο βαθμό εικονικό.
Ότι το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημά τους, μετά την αφαίρεση των υποχρεώσεών τους προς τις τράπεζες και το Δημόσιο είναι υποτυπώδες.
Γιατί στις δανειακές δόσεις των νοικοκυριών προς τις τράπεζες, η συγκυβέρνηση Σαμαρά προσέθεσε και τις δόσεις για τα χαράτσια και το φόρο εισοδήματος από τα χρεωστικά εκκαθαριστικά-σοκ στους ανέργους, τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους.
Η τρικομματική κυβέρνηση Σαμαρά μετέτρεψε το εισόδημα από εργασία του Έλληνα πολίτη σε διαρκή υποχρέωση προς τρίτους.
Σε μόνιμη μηνιαία οφειλή.
Ο μισθός φεύγει όπως έρχεται.
Είναι αυτονόητο ότι, με τα σημερινά δεδομένα, οι τράπεζες δεν μπορούν να ελπίζουν ότι θα αποπληρωθούν για δάνεια που, σήμερα, ούτε οι πολίτες θα ζητούσαν, αλλά ούτε και οι ίδιες θα χορηγούσαν.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, το πρώτο τρίμηνο του 2012, οι καθυστερήσεις αποπληρωμής δανειακών δόσεων είχαν φτάσει στο 17,2% στα στεγαστικά δάνεια και στο 32,0% στα καταναλωτικά δάνεια.
Το συνολικό ποσό των δανείων σε καθυστέρηση είναι ήδη πάνω από €45 δις.
Οι ίδιες οι τράπεζες εκτιμούν ότι περισσότερα από 560.000 νοικοκυριά καθυστερούν από έναν έως τρεις μήνες να πληρώσουν τη δόση τους, ενώ 60.000 νοικοκυρικά έχουν σταματήσει οριστικά να εξυπηρετούν τις οφειλές τους.
Κάθε μήνα αυξάνεται ο αριθμός εκείνων που δεν μπορούν να πληρώνουν τις δόσεις των δανείων τους.
Και αυτό, παρά τις προσπάθειες για συμβατικές ρυθμίσεις ή τις δικαστικές αποφάσεις, τις οποίες επιδιώκουν οι δανειολήπτες με τον πρόσφατο νόμο, που αφορούν άλλες 800.000 περιπτώσεις προβληματικών δανείων.
Οι καθυστερήσεις αυτές, σύμφωνα με πληροφορίες της Τράπεζας της Ελλάδος, εμφανίζονται δραματικά αυξημένες μέχρι το τέλος Ιουνίου 2012.
Την επόμενη διετία αναμένεται να αυξηθούν σε ποσοστά πάνω από 45%, λόγω της δραματικής μείωσης των εισοδημάτων των δανειοληπτών και της εκτόξευσης της ανεργίας.
Η υπερβολική αύξηση του δανεισμού των νοικοκυριών οφείλεται :
Στην αλόγιστη πολιτική του τραπεζικού συστήματος, που χορηγούσε αφειδώς δάνεια με πλημμελή εξέταση της πιστοληπτικής ικανότητας των δανειοληπτών και με αποκλειστικό γνώμονα την αύξηση των κερδών του.
Στην ανοχή της Τράπεζας της Ελλάδας, που δεν παρενέβαινε ακόμη και όταν ο δανεισμός ξεπερνούσε τα όρια της πιστοληπτικής ικανότητας των δανειοληπτών, αφού η υπερχρέωση των νοικοκυριών με ποικίλου είδους δάνεια αποτελούσε σημαντική πηγή κερδοφορίας για το ίδιο το τραπεζικό σύστημα.
Στην ενθάρρυνση των εναλλασσόμενων κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, που αντιμετώπιζαν τον τραπεζικό δανεισμό για βραχυπρόθεσμες καταναλωτικές ανάγκες ως συμπλήρωμα του εισοδήματος των πολιτών. Και αυτό γιατί στο χρονικό διάστημα από το 1998 έως και το 2007, η αύξηση των εισοδημάτων υπολειπόταν της αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ.
Το δικομματικό πολιτικό κατεστημένο της μεταπολίτευσης, που συγκυβερνά σήμερα με την συνένοχη αρωγή της ΔΗΜΑΡ, ενθάρρυνε τη μυωπική ιδιοτέλεια των τραπεζών κατά την περίοδο της καταναλωτικής έκρηξης.
Με την ίδια λογική με την οποία την ενθαρρύνει και σήμερα, όπου κάποιες τράπεζες ανακεφαλαιοποιούνται επιλεκτικά με δημόσιο δανεικό χρήμα για να διασώσουν την κεφαλαιακή επάρκειά τους και τους ανεπαρκείς ιδιοκτήτες και μεγαλομετόχους τους.
Η σημερινή τρικομματική κυβέρνηση συνυπογράφει και εγγυάται τη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος ως μαύρης τρύπας για την κοινωνία.
Την επιβαρύνει με δάνεια και της αποστερεί κεφάλαια για την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας.
Φίλες και Φίλοι,
Αγαπητοί προσκεκλημένοι,
Οι επισφάλειες που υπολόγισε πρόσφατα η εταιρεία ΒlackRock για όλο το τραπεζικό σύστημα συνδέονται τόσο με ζημιές από το PSI όσο και με καθυστερημένα δάνεια, που δεν αναμένεται η αποπληρωμή τους. Με δάνεια, δηλαδή, που έχουν χαρακτηριστεί ως επισφαλή.
Σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες, οι ζημιές από τα καθυστερημένα δάνεια των ελληνικών τραπεζών, έως το Δεκέμβριο του 2011, φθάνουν στο ποσό των €15-17 δις.
Από αυτά οι τράπεζες έχουν ήδη εγγράψει ως προβλέψεις επισφαλειών, περίπου, €6-7 δις.
Κατά συνέπεια, απομένουν ακόμη €11 δις, ως υπολογισμένες ζημιές για τα χαρτοφυλάκια των ελληνικών τραπεζών.
Οι τράπεζες αναπληρώνουν τις ζημιές αυτές με την ανακεφαλαιοποίησή τους από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Δηλαδή, από το πακέτο των €50 δις.
Οι δανειολήπτες όμως δεν επωφελούνται, γιατί οι τράπεζες εξακολουθούν να απαιτούν την αποπληρωμή των καθυστερημένων απαιτήσεων, ανεξαρτήτως αν τα δάνεια έχουν χαρακτηριστεί ως επισφαλή και η ανακεφαλαιοποίησή τους τα συνυπολογίζει.
Αυτές οι διαγραφές που ονομάζονται από τις τράπεζες «επισφάλειες» πρέπει να επεκταθούν και στους δανειολήπτες που αντιμετωπίζουν αδυναμία αποπληρωμής των δανείων τους.
Και αυτό όχι μόνο για δική τους ανακούφιση, αλλά και για την εξυγίανση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος και την αναζωογόνηση της οικονομίας με την αύξηση της δυνητικής καταναλωτικής δαπάνης.
Η δική μας πρόταση νόμου για τη «νέα σεισάχθεια», την οποία καταθέτουμε για διαβούλευση στην κοινωνία, αφορά τη ρύθμιση κάθε κατηγορίας δανειακής υποχρέωσης νοικοκυριών προς τις τράπεζες, τις εταιρείες στις οποίες οι τράπεζες έχουν εκχωρήσει τις απαιτήσεις τους και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Αφορά, δηλαδή, στεγαστικά δάνεια, επισκευαστικά δάνεια, προσωπικά/καταναλωτικά δάνεια, πιστωτικές κάρτες και όρια υπεραναλήψεως.
Προτείνουμε:
1.Την ολική διαγραφή των δανειακών υποχρεώσεων προς τις τράπεζες όσων δανειοληπτών το ατομικό ή οικογενειακό εισόδημα είναι κάτω από το όριο της φτώχειας (€7178 κατ’ άτομο και €15073 για τετραμελή οικογένεια).
2.Τη μερική διαγραφή των δανειακών υποχρεώσεων προς τις τράπεζες όσων δανειοληπτών έχουν υποστεί μείωση του ονομαστικού εισοδήματός τους.
Η διαγραφή θα αντιστοιχεί στο ποσοστό μείωσης του εισοδήματός τους από 1/1/2010 μέχρι σήμερα.
3.Τη μείωση των συνολικών δανειακών υποχρεώσεων προς τις τράπεζες ενός ατομικού δανειολήπτη ή μιας οικογένειας, έτσι ώστε η μηνιαία καταβολή δόσεων προς όλες τις τράπεζες να μην ξεπερνά το 30% των μηνιαίων ατομικών ή οικογενειακών αποδοχών.
Το υπόλοιπο ποσό άνω του 30%, της ετήσιας υποχρέωσης του δανειολήπτη, θα διαγράφεται οριστικά.
Οι μειώσεις αυτές θα πρέπει να γίνονται σε ετήσια βάση και να αναθεωρούνται στο τέλος του έτους, έτσι ώστε να περιλαμβάνονται ενδεχόμενες μεταβολές στο συνολικό ετήσιο εισόδημα.
4.Την εκλογίκευση των επιτοκίων, κυρίως στα καταναλωτικά δάνεια, τις πιστωτικές κάρτες και τα όρια υπεραναλήψεως.
5.Το πάγωμα κάθε διαδικασίας αναγκαστικής είσπραξης ή εκτέλεσης των απαιτήσεων από την κατάθεση της αιτήσεως.
6.Τη θέσπιση αναγκαστικών κανόνων ρύθμισης για τις τράπεζες, ώστε οι δανειολήπτες να μην εξαρτώνται από χρονοβόρες και πολυδάπανες δικαστικές διαδικασίες.
Φίλες και Φίλοι,
Αγαπητοί προσκεκλημένοι,
Η δραματική κοινωνική επιδείνωση, η ραγδαία αύξηση της ανεργίας και η επέκταση της ανθρωπιστικής κρίσης επιβάλλουν -πλην των άλλων- και την αντιμετώπιση των χρεών των υπερχρεωμένων νοικοκυριών από στεγαστικά, καταναλωτικά ή προσωπικά δάνεια, που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν λόγω μεγάλης μείωσης του εισοδήματος ή απόλυσης από την εργασία ή ανυπαρξίας άλλων εισοδημάτων από περιουσιακά-οικογενειακά στοιχεία.
Η πρόταση νόμου για τη «νέα σεισάχθεια» που καταθέτει προς διαβούλευση στην κοινωνία ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ αποτελεί μια κοινωνικά δίκαιη, οικονομικά ορθολογική και πολιτικά ρεαλιστική πρωτοβουλία. Προσδοκούμε την ευρύτερη δυνατή στήριξη της κοινωνίας και του πολιτικού κόσμου.
Ολοκληρώνω την εισήγησή μου διαβεβαιώνοντας μια άλλη κατηγορία συμπολιτών μας που χρεώνονται για να παράγουν, να ζουν και να ζούμε όλοι – τους αγρότες – ότι δεν θα τους αφήσουμε απροστάτευτους απέναντι στις τράπεζες.
Ιδίως τώρα, που η τρικομματική κυβέρνηση, με τη συνέργεια της Τράπεζας της Ελλάδας, εξυφαίνει το σκάνδαλο της στοχευμένης πώλησης της Αγροτικής Τράπεζας, η οποία έχει υποθηκευμένο στα χαρτοφυλάκιά της σχεδόν το σύνολο της αγροτικής περιουσίας.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ
Αλιφερόπουλος Δημήτρης (ALPHA TV): κ. Πρόεδρε καταθέτετε αυτήν την πρόταση νόμου για δημόσια διαβούλευση. Και ήθελα να σας ρωτήσω, αν έχετε εικόνα, πέρα από τα εισοδηματικά κριτήρια που έχετε στην πρόταση νόμου και την απαλλαγή των υπερχρεωμένων νοικοκυριών από τις υπέρογκες δόσεις, αν υπάρχουν και περιουσιακά κριτήρια και αν υπάρχει μια τέτοια σκέψη. Αυτή η πρόταση νόμου φαντάζομαι ότι είναι μια πρόταση νόμου ευρύτερης αποδοχής από την κοινωνία. Τι θα πράξετε στην περίπτωση που η κυβέρνηση δεν εγκρίνει κάποια από τα σημεία αυτής της πρότασης, την στιγμή που προεκλογικά δυο από τα τρία κόμματα της συγκυβέρνησης, αν όχι και τα τρία κόμματα της συγκυβέρνησης, περιγράφουν τέτοιου είδους νόμους μετεκλογικά.
Αλ. Τσίπρας: Σε σχέση με το πρώτο ερώτημά σας, πολύ σωστά το θέσατε θα υπάρξουν και περιουσιακά κριτήρια. Θα σας δοθεί αύριο η συνολική διατύπωση της πρότασης. Για εμάς, όπως γνωρίζετε, βασικός άξονας της πρότασής μας για ένα κοινωνικά δίκαιο φορολογικό σύστημα είναι η δημιουργία περιουσιολογίου, αλλά ξέρετε ότι στη χώρα μας το περιουσιολόγιο έχει εξαγγελθεί από την εποχή του Καποδίστρια και εξαγγέλλεται διαρκώς και δεν υλοποιείται. Το εξήγγελλε ξανά κατά τη διάρκεια των προεκλογικών δηλώσεων ο πρωθυπουργός και είναι ευχάριστο ότι το εξήγγειλε, αλλά αναμένουμε να δούμε αν θα γίνει πράξη. Και θα έλεγα ότι αν θα γίνει πράξη και μάλιστα με ηλεκτρονικό τρόπο γιατί βρισκόμαστε στην εποχή της πληροφορίας, όπου οι νέες τεχνολογίες μπορούν να κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη. Αν ανά πάσα στιγμή έχουμε μια βάση δεδομένων όλων των πολιτών με αυστηρές ποινές για όσους κάνουν ψευδείς δηλώσεις, τότε θα μπορούμε να έχουμε και μια βάση δεδομένων για ένα πιο δίκαιο φορολογικό σύστημα, αλλά και για να μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικές και δίκαιες οι προτάσεις που κάνουμε για εξισορρόπηση των βαρών, όπως αυτή που κάνουμε σήμερα.
Σε ό,τι αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, δεν είναι και τίποτα σπάνιο στην πολιτική ζωή η αναξιοπιστία. Έχω την αίσθηση ότι κυρίως η λεγόμενη κυβερνώσα αριστερά που έπαψε να είναι αριστερά, αλλά παραμένει κυβερνώσα είχε μια τέτοια άποψη και προεκλογικά είχε μια τέτοια πρόταση. Θυμάμαι μάλιστα ότι με μεγάλη χαρά είχαμε υποδεχθεί μια βδομάδα μετά την ανακοίνωσή μας ότι στο πρόγραμμά μας περιλαμβάνεται η πρόταση της νέας σεισάχθειας, της συνολικής διαγραφής χρεών των νοικοκυριών προς τις τράπεζες, ο κ. Κουβέλης είχε κάνει μια αντίστοιχη πρόταση. Αναμένουμε, λοιπόν, να δούμε την απάντησή του και με επαναφορά αυτής της πρότασης, γιατί εμείς δεν λέμε άλλα προεκλογικά και άλλα μετεκλογικά.
Τσιγουρής Χρήστος (MEGA): Θα ήθελα ένα σχόλιο για την παραίτηση της ηγεσίας του στρατού όπου υπάρχουν αιχμές για πολιτικές πιέσεις όσον αφορά στην αξιολόγηση των ανώτατων αξιωματικών και της ιεραρχίας που κατέπεσε.
Αλ. Τσίπρας: Είναι μια μεγάλη απώλεια για το στράτευμα η παραίτηση του Αρχηγού Γ.Ε.Σ., ενός εξαίρετου και ικανού αξιωματικού. Συνιστά, όμως, μείζον πολιτικό ζήτημα το γεγονός ότι ο Αρχηγός του Γ.Ε.Σ. καταγγέλλει παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας σε μια κρίσιμη περίοδο, παρέμβαση που έχει να κάνει με τις αναμενόμενες κρίσεις στο στράτευμα. Πιστεύουμε ότι είναι αδιανόητο το να υπάρχουν τέτοιου είδους κομματικές παρεμβάσεις στις διαδικασίες κρίσης των αξιωματικών και αναμένουμε εξηγήσεις από την κυβέρνηση. Είχαμε προειδοποιήσει προεκλογικά ότι δεν θα ανεχτούμε ευαίσθητοι τομείς της κρατικής λειτουργίας και ιδιαίτερα ο στρατός και τα σώματα ασφαλείας, να μετατραπούν σε κομματικά φέουδα. Αναμένουμε εξηγήσεις από την πλευρά της κυβέρνησης και αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και εξηγήσεις από τους δυο άλλους κυβερνητικούς εταίρους, τον κ. Βενιζέλο και τον κ. Κουβέλη.
Για τη διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης πιστεύετε ότι θα έπρεπε η ελληνική κυβέρνηση να ζητήσει ρήτρες από τις τράπεζες διασφάλισης των θέσεων εργασίας και των εργασιακών δικαιωμάτων και ανακούφισης των δανειοληπτών; Από τη συνάντηση του κ. Στουρνάρα με τον κ. Προβόπουλο προέκυψε ότι εκπονείται ένα σχέδιο για διαχωρισμό της ΑΤΕ σε καλή και κακή και ότι πάει προς πώληση και μεταξύ των ενδιαφερόμενων τραπεζών υπάρχουν πληροφορίες ότι είναι και Τράπεζα Πειραιώς η οποία σύμφωνα με δημοσιεύματα του REUTERS έχει σχέσεις με offshore εταιρίες στην Κύπρο. Αν επιβεβαιωθούν αυτές οι πληροφορίες, εσείς θα πάρετε κάποιες πρωτοβουλίες για την υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος και των δανειοληπτών των δυο τραπεζών;
Αλ. Τσίπρας: Σε σχέση με την ανακούφιση των δανειοληπτών νομίζω ότι η πρότασή μας είναι σαφής. Σε ότι αφορά τις θέσεις εργασίας στις υπο ανακεφαλαιοποίηση τράπεζες, εδώ απ’ ότι φαίνεται προχωράνε σε μια διαδικασία συγχωνεύσεων και καταργήσεων. Αυτό αναμένεται να δημιουργήσει ένα πολύ μεγάλο ζήτημα διατήρησης των θέσεων εργασίας στις τράπεζες. Το επόμενο διάστημα, θα επιχειρήσουμε να έχουμε και μια απευθείας συνεννόηση και συνάντηση με τη συνδικαλιστική ηγεσία των τραπεζοϋπαλλήλων, την ΟΤΟΕ. Είναι ένα πολύ ευαίσθητο ζήτημα. Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε ότι είναι αδιανόητο όλες οι πολιτικές παρεμβάσεις που γίνονται τα τελευταία χρόνια 2,5 χρόνια να έχουν μοναδικό γνώμονα τη σωτηρία των μετόχων των τραπεζών και να απαξιεί και η σημερινή και η προηγούμενη κυβέρνηση φυσικά τη σωτηρία της οικονομίας και της κοινωνίας, αλλά και τις θέσεις εργασίας. Υπό αυτήν την έννοια, πρέπει να έχουμε σαν δεδομένο ότι είναι πρωταρχική έγνοια δική μας η διατήρηση των θέσεων εργασίας και η προστασία των εργαζομένων.
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, νομίζω ότι αναφέρθηκα διεξοδικά στην εισήγησή μου. Θεωρούμε ότι αυτή η διαδικασία του διαχωρισμού μιας πάρα πολύ σημαντικής τράπεζας για την οικονομική ανάπτυξη, όπως είναι η ΑΤΕ, σε «καλή» και «κακή» τράπεζα την οποία την «κακή» θα την χρεωθούν οι έλληνες φορολογούμενοι και την «καλή» θα την πιστωθεί κάποιος τραπεζικός όμιλος, προκειμένου να διασωθεί, ενώ την ίδια στιγμή δεν πληρεί τις προϋποθέσεις βιωσιμότητας και γι’ αυτό αναφέρθηκα στα πιστοποιητικά βιωσιμότητας και γι’ αυτό ζήτησα μετ’ επιτάσεως να δοθούν στη δημοσιότητα τα σχέδια αναδιάρθρωσης των τραπεζών. Θεωρούμε ότι αποτελεί όχι μια συγκυριακή ή ατυχή ενέργεια, αλλά ένα προμελετημένο έγκλημα εις βάρος του ελληνικού δημοσίου. Και υπ’ αυτήν την έννοια, σας είπα και προηγουμένως ότι δεν θα μείνουμε με τα χέρια σταυρωμένα. Ό,τι περνάει από το χέρι μας, μέσα στη βουλή και μέσα από τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, θα το πράξουμε. Επαναλαμβάνω, όμως, ότι περιμένουμε το αυτονόητο. Εμείς δεν είμαστε δικαστές, ούτε εισαγγελείς. Υπάρχουν θεσμικά όργανα, νόμοι και Σύνταγμα που τα ορίζει που πρέπει να διενεργήσουν έρευνες. Δεν μπορεί η μέση οικογένεια να έχει υποστεί ένα τέτοιο πλήγμα και να βρισκόμαστε με τους μισούς έλληνες χρεοκοπημένους και κάποιοι να πιστεύουν ότι υπάρχει ένα πέπλο σιωπής, κάποιοι να πιστεύουν ότι αυτή η πτωχευμένη τραπεζοκρατία θα κυβερνά αυτόν τον τόπο. Αναμένουμε τις απαραίτητες κινήσεις που θα γίνουν και πιστεύουμε ότι θα γίνουν και από την πλευρά των αρμοδίων κρατικών οργάνων.
Βαγγέλης Παπαδημητρίου: Όλο αυτό το πλαίσιο που προτείνετε κ. πρόεδρε αντιλαμβάνεστε ότι με την πιθανότητα επιστροφής στη δραχμή, το εθνικό νόμισμα αλλάζει εντελώς. Είπατε κι εσείς προηγουμένως το έχω ακούσει και σε πρόσφατη δήλωσή σας, ότι από τον Σεπτέμβριο δε θα έχουμε ένα κοινωνικό κράτος. Τις τελευταίες μέρες υπάρχει μια πολύ έντονη φημολογία, κινδυνολογία όπως θέλετε πείτε το ότι αντιμετωπίζουμε το φάντασμα της επιστροφής στο εθνικό μας νόμισμα και μάλιστα ότι η μεγάλη δόση του Σεπτεμβρίου δεν πρόκειται να δοθεί αναγκάζοντας έτσι τη χώρα στην έξοδό της από το ευρώ. Εκτιμάτε ότι είναι κινδυνολογία; Είναι πιθανότητα να επιστρέψουμε στη δραχμή και τι σημαίνει αυτό;
Κύριε Παπαδημητρίου γνωρίζετε τις θέσεις μας. Θα επαναλάβω ότι στις εκλογές της 17ης Ιουνίου ο ελληνικός λαός και η χώρα έχασε μια μεγάλη ευκαιρία και δυνατότητα. Να παραμείνουμε ισότιμοι εντός της ευρωζώνης, να παραμείνουμε στο ευρώ αξιοποιώντας δυνατότητες ισχυρής διαπραγμάτευσης που ποτέ δεν αξιοποίησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και προχωρώντας σε άμεση ακύρωση του Μνημονίου και όλων εκείνων των νόμων που μας βυθίζουν στη λιτότητα και στην ύφεση και μας οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στο εθνικό μας νόμισμα. Όλο το προηγούμενο διάστημα ιδίως το προεκλογικό, στήθηκε ένα γαϊτανάκι τρομοκράτησης του ελληνικού λαού. Αυτοί οι οποίοι πρωί μεσημέρι βράδυ ορκίζονται στο ευρώ θα είναι αυτοί -διότι συνεχίζουν αυτές τις πολιτικές λιτότητας και της ύφεσης- που θα μας οδηγήσουν στο εθνικό νόμισμα.
Χθες ο πρωθυπουργός μας είπε ότι δε διαπραγματεύεται τώρα για να διαπραγματευτεί σε βάθος τετραετίας υπό καλύτερους όρους. Κι ότι επισπεύδει την κοινωνική κατεδάφιση και τα μνημονιακά μέτρα ώστε αφού ολοκληρωθεί ο κύκλος να έχει καλύτερους όρους διαπραγμάτευσης μετά με μια κοινωνία και οικονομία σμπαραλιασμένη.
Εγώ θα ήθελα να επισημάνω ότι η μόνη δυνατότητα διαπραγμάτευσης που θα έχει, όχι σε 4 αλλά σε 1 χρόνο αν συνεχίσει αυτήν την πολιτική, θα είναι η διαπραγμάτευση για τους όρους μετάβασης στο εθνικό νόμισμα. Αν αυτό θέλει να διαπραγματευτεί ο πρωθυπουργός, να είναι ο πρωθυπουργός που θα διαπραγματευτεί τη δραχμή μπορεί να συνεχίσει σε αυτήν την πολιτική της λιτότητας των μνημονίων, των σκληρών υφεσιακών μέτρων. Θεωρώ αδιανόητη αυτή τη στάση. Δεν έχω ακούσει πιο ανόητο επιχείρημα από το επιχείρημα ότι αν επιδείξουμε τη στάση του καλού μαθητή θα μας ανταμείψουν. Δεν έχω ακούσει πιο ανόητο επιχείρημα από το επιχείρημα ότι θα έχουμε καλύτερη διαπραγματευτική θέση μετά από ένα και 1,5 χρόνο συνέχειας και επιτάχυνσης του Μνημονίου όταν θα έχει κατεδαφιστεί το σύμπαν στη χώρα. Και επαναλαμβάνω αυτό που είπα και στην προχθεσινή μου ομιλία: εάν υπάρχει κρυφός σχεδιασμός και κρυφή ατζέντα εξώθησης της χώρας από την ευρωζώνη οφείλουμε και κρούουμε το κώδωνα του κινδύνου να αναγκάσουμε την κα Μέρκελ να το πει δημοσίως και να επωμιστεί τις ευθύνες που θα έχει μια τέτοια επιλογή στο σύνολο της ευρωζώνης. Τώρα που η ευρωζώνη βρίσκεται συνολικά σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, τώρα είναι που ή θα παρθούν αποφάσεις που θα εντάσσουν και την Ελλάδα μέσα ή οι αποφάσεις που θα παρθούν θα αφορούν στη διάσωση όλων των άλλων πλην της ελληνικής περίπτωσης.
Είναι βαρύτατες οι ιστορικές ευθύνες που αναλαμβάνει η τρικομματική ελληνική κυβέρνηση διότι στην πραγματικότητα το επόμενο τρίμηνο παίζεται το μέλλον της Ελλάδας και το μέλλον της ευρωζώνης. Και τέτοιου είδους σοβαρά ζητήματα επαναλαμβάνω για άλλη μια φορά δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται με αστείες ανταπαντήσεις παιδικής χαράς σαν αυτά τα δελτία τύπου που βγάζει κάθε απόγευμα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος για να επιτεθεί στον ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ.
Στ. Καντόνα (Παρόν): κ. Πρόεδρε, κάνατε λόγο για κοινωνική επιδείνωση στην οποία οδηγούμαστε συνεχώς και θα ήθελα να μου πείτε αν φοβάστε ότι η τρικομματική κυβέρνηση θα λάβει τελικώς και νέα μέτρα, τα οποία μπορεί να οδηγήσουν στην ανατροπή της με αποτέλεσμα να έχουμε και νέες εκλογές.
Αλ. Τσίπρας: Το αν θα λάβει ή όχι νέα μέτρα είναι κάτι το οποίο μας το έχουν εξαγγείλει, δεν είναι κάτι το οποίο εμείς θα το προφητεύσουμε. Απ’ ό,τι φαίνεται τα μέτρα θα είναι σκληρά και η επιλογή είναι επιλογή επιτάχυνσης της κατεδάφισης και αυτό είναι που μας ανησυχεί. Κοιτάξτε, αν η ερώτησή σας έχει να κάνει με το αν η κυβέρνηση θα μπουρδουκλωθεί μόνη της ή όχι, εγώ δε μπορώ να είμαι μάντης ως προς αυτό. Το μόνο που κατανοώ πλήρως είναι ότι από Σεπτέμβρη η κυβέρνηση και τα τρία κόμματα θα βρεθούν ενώπιος ενωπίω με τα πραγματικά προβλήματα της κοινωνίας και με τις επιλογές τους. Δεν έχουμε προεκλογική περίοδο για να επικαλούνται τον μπαμπούλα τον ΣΥΡΙΖΑ. Το πραγματικό πρόβλημα είναι οι επιλογές τους. Και τα προβλήματα είναι η ανεργία, η μείωση του εισοδήματος, η φτώχεια, η δυστυχία που οδηγεί σε αυτοκτονίες, η κοινωνική έκρηξη που έρχεται εξαιτίας αυτών των επιλογών. Εάν δεν το βλέπουν ή κάνουν πως δεν το βλέπουν, αυτό είναι ένα ζήτημα που πρέπει να μας απασχολήσει όλους. Συνεπώς εγώ θέλω να σας πω ξεκάθαρα ότι αυτό που μας απασχολεί τώρα δεν είναι το πότε θα γίνουν οι επόμενες εκλογές, αλλά να σταματήσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα αυτή η κατρακύλα, διότι το μεγάλο βάρος και η μεγάλη ευθύνη θα πέσει κυρίως στους δικούς μας ώμους, για να ανασυγκροτήσουμε τη χώρα από τα ερείπια που έχουν προκαλέσει οι μνημονιακές κυβερνήσεις. Και όπως καταλαβαίνετε είναι διαφορετικά, έστω και τώρα να σταματήσει αυτή η πτώση και διαφορετικά να σταματήσει μετά από έξι μήνες ή μετά από ένα χρόνο, όπου θα έχουν πραγματοποιηθεί σοβαρές ζημίες. Πορευόμαστε ένα δρόμο που όσο τον κατεβαίνουμε τόσο πιο δύσκολο θα είναι να τον ξανανέβουμε. Άρα λοιπόν δε μας απασχολεί το θέμα των εκλογών τώρα. Αυτό που μας απασχολεί είναι να μη συνεχιστεί αυτή η λαίλαπα των πολιτικών επιλογών του Μνημονίου. Και βεβαίως να σωθεί η δυνατότητα της χώρας να παραμείνει στην Ευρωζώνη διεκδικώντας αυτά που της αξίζουν.
Δάφνη Σφέτσα (ΑΥΓΗ): Σχετικά με αυτές τις ανακοινώσεις παιδικής χαράς, όπως τις χαρακτηρίσατε, η κυβέρνηση σας κατηγόρησε ότι όψιμα έχετε ανακαλύψει τον κίνδυνο για έξοδο της χώρας από το Ευρώ και θα ήθελα να μας πείτε τι απαντάτε;
Απαντώ το εξής· ότι η κυβέρνηση των τριών κομμάτων, πολύ γρηγορότερα από όσο νόμιζε, θα λουστεί την ανεύθυνη προεκλογική της στάση. Θα θυμάστε ότι, προκειμένου να αναχαιτίσουν τη δυναμική του ΣΥΡΙΖΑ και να τρομοκρατήσουν το λαό, είχανε κάνει σημαία τους τον κίνδυνο εξόδου από το Ευρώ. Αυτοί οι οποίοι προεκλογικά είχανε φτιάξει σποτάκια, που εμφάνιζαν την ελληνική σημαία να υποστέλλεται από τον ιστό, αυτοί δηλαδή που υπέστειλαν την ελληνική σημαία από τον ιστό είναι αυτοί που τώρα έρχονται και σιγοκλαίνε και μυξοκλαίνε διότι κάποιοι εκτός συνόρων συζητάνε την έξοδο της Ελλάδας από το κοινό νόμισμα. Μα οι ίδιοι το κάνανε κεντρικό τους θέμα. Και το πληρώνουνε τώρα αυτό. Αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός στις προγραμματικές δηλώσεις σε κάποια στελέχη, αξιωματούχους των Βρυξελλών, οι οποίοι θέτουν το ζήτημα αυτό. Μα ο ίδιος το έθετε κάθε δεύτερη ώρα στις προεκλογικές του συγκεντρώσεις. Και βεβαίως, επειδή δε μπορεί κανείς να κρυφτεί από την πραγματικότητα, η πραγματικότητα είναι ότι την όποια πιθανότητα εξόδου την κάνει ολοένα και πιο πιθανή η συνέχεια αυτής της πολιτικής. Εμείς πιστεύουμε ότι η χώρα έχει ακόμα δυνατότητες και μπορεί να τις παλέψει, αλλά καταργώντας το Μνημόνιο και τις πολιτικές που μας βυθίζουν στη χρεωκοπία. Διότι, κα Σφέτσα, αν συνεχιστούν αυτές οι πολιτικές, σε λίγους μήνες από τώρα δεν θα είναι οι κακοί Ευρωπαίοι που θα ζητάνε την αποπομπή της Ελλάδας από το Ευρώ, αλλά θα είναι οι Ελληνικές Κυβερνήσεις που θα παρακαλάνε γονατιστές να φύγουν από το κοινό νόμισμα μπας και βρούνε κάποιο εργαλείο να ανατάξουν την καταστροφή. Γι αυτό κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου. Και θεωρούμε ότι τώρα που είναι πια φανερό αυτό που λέγαμε δυο χρόνια τώρα ότι δεν είναι ελληνικό το πρόβλημα – κοιτάξτε τι συμβαίνει στην Ισπανία σήμερα, έχει φτάσει στο 7,7 το επιτόκιο δανεισμού, κοιτάξτε τι γίνεται στην Ιταλία, σε λίγο η φωτιά θα αγγίξει τη Γαλλία – τώρα λοιπόν είναι η μεγάλη ευκαιρία, η τελευταία ίσως, ώστε να ειπωθούν αλήθειες. Ζητήσαμε έκτακτη Σύνοδο Κορυφής για την Ελλάδα. Αν καθυστερήσουν άλλη μια βδομάδα δε θα υπάρχει θέμα Ελλάδας, θα υπάρχει συνολικά θέμα Ευρωζώνης. Και θα γίνει μια έκτακτη Σύνοδος Κορυφής για την Ευρωζώνη. Με τη χώρα μας απούσα για άλλη μια φορά, με τη χώρα μας απομονωμένη, να παριστάνει τον καλό μαθητή και να ευελπιστεί ότι θα κάποιοι θα δώσουν ως αντίδωρο στο τέλος της ημέρας την επιμήκυνση. Την επιμήκυνση που την είχαν ήδη προαποφασίσει, όπως αποκάλυψε χθες ο Γιάννης ο Μηλιός, σε ό,τι αφορά κυρίως τις προβλέψεις του ΔΝΤ. Άλλη μία μεγάλη απάτη απέναντι στον ελληνικό λαό. Αυτά που μας προτείνανε από το ΔΝΤ το προηγούμενο διάστημα και τα αρνιόταν η κυβέρνηση Παπαδήμου, τώρα μας τα παρουσιάζουν ως σανίδα σωτηρίας. Τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά και ακριβώς επειδή είναι πάρα πολύ σοβαρά πολύ σύντομα όλοι θα βρεθούμε μπροστά στις ευθύνες μας.
Aντ. Ατζολέτος (ΣΚΑΙ): Θα ήθελα να ρωτήσω να ρωτήσω κύριε Τσίπρα επειδή υπήρξε μια παρέμβαση από τον κ.Βενιζέλο που αναφέρθηκε σε εσάς ότι επενδύετε στο αδιέξοδο και ότι είστε μια κομματική παράταξη που λειτουργείτε μυωπικά. Θα ήθελα ένα σχόλιο γι αυτό.
Δεν θέλω να κάνω κανένα σχόλιο σε όσα δηλώνει τον τελευταίο καιρό ο κος Βενιζέλος. Έχει πολλά προβλήματα εσωτερικά στρατηγικού χαρακτήρα για να του προσθέσω ένα ακόμη.
Λαουτάρης («ΠΡΙΝ»): κ. Τσίπρα, έχετε επανειλημμένα στηλιτεύσει την διαρκή αιμοδότηση με δημόσιο χρήμα. Ήθελα να σας ρωτήσω αν αυτή η πρόταση που καταθέτετε σήμερα οδηγήσει σε νέο αίτημα για αναπλήρωση κεφαλαίων των τραπεζών από τον μηχανισμό στήριξης θα συναινέσετε σε κάτι τέτοιο;
Α.Τσίπρας : Κύριε Λατουτάρη δεν προκύπτει κάτι τέτοιο από την πρότασή μας. Διότι όπως εξήγησα εισαγωγικά τα χρήματα της ανακεφαλαιοποίησης συμπεριλαμβάνονται οι προβλέψεις για τα επισφαλή δάνεια και εκεί βρίσκεται αν θέλετε και ο πυρήνας της μεγάλης κοινωνικής αδικίας. Δηλαδή, την ανακεφαλαιοποίηση οι τράπεζες την παίρνουν προκειμένου να καλύψουν τις απώλειες που είχαν από το PSI και από τα επισφαλή δάνεια προς επιχειρήσεις και δανειολήπτες. Την ίδια στιγμή, λοιπόν, που παίρνουν δάνεια την στιγμή μάλιστα που τα φορτώνεται ο έλληνας φορολογούμενος. Διότι, όπως γνωρίζετε δεν διεκδίκησε η κυβέρνηση να μπει στην απόφαση που πάρθηκε στις 29 Ιουνίου ώστε τα χρήματα αυτά να μην φορτώνονται στο δημόσιο χρέος και να πηγαίνουν απευθείας από τον EFSF. Τη στιγμή, λοιπόν, που προβλέπονται χρήματα προς τις τράπεζες προκειμένου να καλύψουν τις επισφαλείς δανειακές απαιτήσεις, την ίδια στιγμή αυτές συνεχίζουν και μάλιστα με τον μηχανισμό των εισπρακτικών εταιρειών να καλούν τους δανειολήπτες να αποπληρώσουν. Αυτή είναι η μεγάλη αδικία. Ως εκ τούτου δεν προκύπτει από την πρότασή μας ανάγκη για αύξηση του ποσού της ανακεφαλαιοποίησης.
Κύριε πρόεδρε μερικές διευκρινιστικές ερωτήσεις: Στο σημείο 3 υπάρχει ένας οικονομικός ορίζοντας που λέει ότι κάθε χρόνο στο τέλος του έτους θα γίνονται οι μειώσεις κλπ. Για τα δύο πρώτα σημεία δεν βλέπω κάτι τέτοιο δηλαδή όταν προσδιορίζεται το εισόδημα αυτό που θεωρείται ως όριο της φτώχειας με ποιο χρονικό ορίζοντα;
Δεύτερη: μιλάμε για εκλογίκευση των επιτοκίων δηλαδή μήπως πρέπει να μπει επιτέλους κάποια σχέση ανάμεσα στα επιτόκια χορηγήσεων και καταθέσεων. Έχω την εντύπωση ότι η Ελλάδα είναι η χώρα με το μεγαλύτερο άνοιγμα ψαλίδας σε αυτά τα επιτόκια.
Τρίτη ερώτηση όλα αυτά θα γίνονται με δικαστικές αποφάσεις και τέλος τελικά ο ΣΥΡΙΖΑ θα ήθελε να χρηματοδοτούνται οι τράπεζες απευθείας από την ΕΚΤ ή να χρηματοδοτούνται από το ελληνικό δημόσιο με τα λεφτά του μνημονίου με αυτό τον τρόπο και αντιστοίχως να κρατικοποιούνται; Έχω την εντύπωση ότι υπάρχει μια απόκλιση ανάμεσα σε αυτά τα δύο.
Αλ. Τσίπρας: Εγώ θα απαντήσω στο τελευταίο σκέλος της ερώτησής σας για να δώσω τη δυνατότητα σε όλους τους συνεργάτες μας που έχουν δουλέψει για την παρουσίαση του σχεδίου άλλωστε αυτός είναι ο λόγος που μπήκε σε διαβούλευση για να προσδιοριστούν ορισμένες από τις πτυχές που πολύ σωστά θέσατε η κα Ραφτοπούλου, ο κος Αναστασίου, ο Α. Μητρόπουλος, η Ζωή Κωνσταντοπούλου και ο Δ. Στρατούλης από την επιτροπή της ΚΟ για την παραγωγή νομοθετικού έργου αν θέλουν να σχολιάσουν να πρώτα ερωτήματα. Εγώ θα ήθελα να κάνω ένα σχόλιο στο τελευταίο ερώτημα.
Εμείς θεωρούμε ότι εδώ και καιρό οι τράπεζες, το χρηματοπιστωτικό σύστημα θα έπρεπε να έχει τεθεί από διαφανή δημόσιο έλεγχο. Από κει και πέρα δόθηκε μια δυνατότητα στις 29 Ιουνίου όχι γιατί τη διεκδίκησε η ελληνική κυβέρνηση ή γιατί είχε μπει σε μια διαπραγματευτική διαδικασία αλλά μια δυνατότητα να ρίξει από τις πλάτες των ελλήνων φορολογουμένων 50 δις. Αυτή η δυνατότητα είναι σημαντική δηλαδή το να μειώσεις κατά 50 δις το δημόσιο χρέος τη στιγμή μάλιστα που όλη αυτή η διαδικασία του PSI πήγε το χρέος από το 165 στο 160 % η προοπτική να το πήγαινε αυτόματα στο 120% ήταν μια πολύ σοβαρή διαδικασία. Δεν αποτελεί προγραμματική μας προτεραιότητα η ευρωποίηση των τραπεζών. Προγραμματική μας προτεραιότητα είναι ο δημόσιος χαρακτήρας των τραπεζών. Η εθνικοποίησή τους με δημόσιο έλεγχο και από κει και πέρα μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα να αποφασίσει η ελληνική κυβέρνηση τι είδους χρηματοπιστωτικό σύστημα θέλει, ποιες τράπεζες θέλει ποιες τράπεζες δεν θέλει, αν δημιουργήσει νέες, πάντα έχοντας ένα ισχυρό δημόσιο πυλώνα. Όμως, εδώ δόθηκε μια μεγάλη ευκαιρία την οποία ούτε αυτή η κυβέρνηση, που στο κάτω κάτω δεν είχε ποτέ της πρόθεση κρατικοποίησης, έσπευσε να αξιοποιήσει.
Θέλω όμως να απαντήσουν στα πρώτα σας ερωτήματα αυτοί που συνέβαλαν στην διαμόρφωση της πρότασης.
Αλ. Μητρόπουλος: Ευχαριστώ, πρόεδρε. Να πω ότι αυτό που παρουσίασε ο πρόεδρος είναι μια συλλογική δουλειά βουλευτών και στελεχών από τον τραπεζικό χώρο. Τα δύο ερωτήματα που θέσατε που έχουν ακραία πρακτική σημασία θα μας απασχολήσουν από σήμερα στη διάρκεια της διαρκούς διαβούλευσης, έχουμε συλλέξει και άλλα ερωτήματα και θα δείτε χωρίς μεγάλη σύγχυση στην τελική μας πρόταση.
Κερασίνα Ραφτοπούλου: Να πω ότι διευκρινιστικά ότι αν θα γίνονται με δικαστικές αποφάσεις εδώ είναι μια μεγάλη τομή, θα χρησιμοποιήσουμε κάποια δικαιολογητικά εισοδήματος, σημειώματα εφορίας και θα σημειώσουμε ένα τύπο υπολογισμού στο νόμο έτσι ώστε να μην παραπέμπουμε τους πολίτες, τους δανειολήπτες σε χρονοβόρες και πολυδάπανες δικαστικές διαδικασίες. Όσον αφορά τον όρο της φτώχειας έχουμε πει ότι αυτός ο νόμος ως όριο εφαρμογής θα γίνεται από 1/1/12 και θα χρησιμοποιούντα εκκαθαριστικά σημειώματα του προηγούμενου χρόνου του 2011 και του 2010 και τον υπολογισμό αυτόν που σας είπα. Επίσης, θέλω να πω επειδή πάμε σε διαγραφές ετήσιων υποχρεώσεων δανειακών κάθε χρόνο θα επαναϋπολογίζονται και θα υπολογίζονται όλες οι μεταβολές των εισοδημάτων, θα υπολογίζουμε και τα περιουσιακά στοιχεία των δανειοληπτών καθώς και τις ενδεχόμενες μεταβολές των περιουσιακών στοιχείων για να αποκλείσουμε δηλαδή οποιαδήποτε άνιση μεταχείριση μεταξύ των δανειοληπτών.
Αναστασίου: Η προσφυγή των δανειοληπτών στα δικαστήρια με βάση τους προηγούμενους νόμους ενώ είχε πρόθεση ο νομοθέτης να τελειώνει μέσα σε έξι μήνες στην ουσία φτάσαμε στα δύο χρόνια και σήμερα να δίνονται δικάσιμες για το 2016. Όχι μόνο θα αποφύγουμε μια γραφειοκρατική διαδικασία, όχι μόνο γι αυτό το λόγο γιατί μεταφέρεται το βάρος της απόδειξης στην τράπεζα για το αν ο δανειολήπτης είναι ικανός προς αποπληρωμή χρεών και όχι αντίστροφα. Πριν έπρεπε να τρέξεις στο ειρηνοδικείο και να αποδείξεις εσύ ότι αδυνατείς για την αποπληρωμή των χρεών. Σήμερα με την αντικειμενικοποίηση κριτηρίων που κάνουμε οι τράπεζες θα πρέπει υποχρεωτικά να το δεχτούν και αν έχουν αντίρρηση να πάνε αυτές στο δικαστήριο. Μια άλλη σημαντική είναι ότι ομογενοποιεί με ίδιους όρους και κριτήρια τη διαγραφή των χρεών, σε αντίθεση με τον προηγούμενο νόμο που δεν λειτουργούσε σε τέτοια βάση. Η πρότασή μας έρχεται ίδια κριτήρια για όλους τους δανειολήπτες.
Ζ. Κωνσταντοπούλου: Για το ζήτημα της προσφυγής στα δικαστήρια, γνωρίζετε πολύ καλά ότι εγκαταλείφθηκαν χιλιάδες δανειολήπτες οι οποίοι βρίσκονται σε απελπιστική κατάσταση, προσωπική και οικογενειακή, σε ένα κυκεώνα διαδικασιών και εγκαταλείφθηκαν στην προαίρεση των τραπεζών. Η λογική της πρότασης που καταθέτουμε είναι να απεμπλέξει τη διαδικασία και κυρίως τους συνανθρώπους μας τους δανειολήπτες από αυτήν την καφκική διαδικασία. Δηλαδή, θεσπίζουμε υποχρεωτικότητα της ρύθμισης για τις τράπεζες, είναι υποχρεωμένοι να την εφαρμόσουν αυτεπαγγέλτως για αιτήσεις που έχουν ήδη κατατεθεί και από την κατάθεση της αίτησης που θα κατατεθούν τα κριτήρια είναι αντικειμενικά με εισοδηματική και περιουσιακή παράμετρο, η προσφυγή στο δικαστήριο προβλέπεται όταν υπάρχει αμφισβήτηση ή όταν δεν προκύπτουν τα περιουσιακά στοιχεία και στόχος βέβαια αυτής της ρύθμισης είναι να αποφύγουμε μια διαδικασία παραπομπής στις ελληνικές καλένδες που έκανε ο προηγούμενος νόμος και να αποσυμφορήσουμε και την δικαιοσύνη και τα ειρηνοδικεία από τον υπερβολικό όγκο υποθέσεων που δεν μπορούν να διαχειριστούν και για τα οποία γίνονται δικάσιμοι πέραν των ορίων και των κριτηρίων και των προϋποθέσεων της δίκαιης δίκης.
Γιώργος Παντελάκης ( ΝΕΤ): κ. Πρόεδρε έχετε ζητήσει κατ΄ επανάληψη Σύνοδο Κορυφής καθώς θεωρείτε ότι είναι μέρος του συνολικού προβλήματος επεκτεινόμενου κιόλας στην καρδιά της Ευρώπης ευρωπαϊκού προβλήματος. Ποια είναι η δική σας πρόταση για μια ρεαλιστική επίλυση του ελληνικού προβλήματος.
Αλ.Tσίπρας: Εμείς έχουμε καταθέσει και προεκλογικά την πρότασή μας και περιλαμβάνει την ακύρωση του μνημονίου και την αντικατάστασή του, εμείς το ονομάσαμε εθνικό σχέδιο ανόρθωσης της ελληνικής οικονομίας που θα έχει βασικό προσανατολισμό την ανάπτυξη με δίκαιη αναδιανομή του πλούτου και φυσικά την στήριξη της απασχόλησης και την κοινωνική προστασία. Υπ΄αυτήν την έννοια αν με ρωτάτε αυτή τη στιγμή τι είναι περισσότερο αναγκαίο από όλα είναι πρωτίστως να τεθεί επιτακτική ανάγκη να μην προχωρήσει η υλοποίηση αυτού του καταστροφικού σχεδίου, δηλαδή των 72 μέτρων που μας άφησε κληρονομιά ο κος Παπαδήμος και η κυβέρνησή του ως οφειλόμενα από το δεύτερο μνημόνιο, να τεθεί επιτακτικά το πρόβλημα του ελληνικού χρέους εν συνόλω με το πρόβλημα του δημόσιου χρέους στην Ευρώπη όλων των ευρωπαϊκών χωρών του νότου, με προοπτική μια διαδικασία διαγραφής του μεγαλύτερου μέρους προκειμένου να γίνει βιώσιμο. Διότι με βάση τα σημερινά δεδομένα, με βάση το σημερινό πρωτογενές έλλειμμα αλλά και με βάση το ύψος των τοκοχρεολυσίων, των τόκων που έχουμε να πληρώνουμε χρειαζόμαστε 5-7% ανάπτυξη για τον επόμενο χρόνο και όχι 7% ύφεση που έχουμε, μόνο για να αποπληρώνουμε τους τόκους και για να καλύπτουμε το πρωτογενές έλλειμμα.
Με λίγα λόγια δεν βγαίνει, δεν είναι δηλαδή ζήτημα πρόσημου κοινωνικού ή πολιτικής τοποθέτησης είναι ζήτημα απλών μαθηματικών αριθμητικής, δεν βγαίνει. Άρα λοιπόν πρέπει να σταματήσουμε να επιταχύνουμε την καταστροφή. Γι αυτό λοιπόν ζητάμε έκτακτη Σύνοδο Κορυφής, να τεθεί η μόνη και πραγματική αλήθεια να δούμε το ελληνικό πρόβλημα ως μέρος του συνολικού ευρωπαϊκού και να αναζητήσουμε από κοινού με τους εταίρους μας το σχέδιο ανόρθωσης της ελληνικής οικονομίας.
Βρίσκει κάποια απήχηση η πρότασή σας, και ρωτώ με αφορμή δημοσιεύματα σχετικά με την επικοινωνία των τριών αρχηγών με πορτοκαλί τηλέφωνο
Αλ. Τσίπρας: Τώρα που το λέτε σκέφτομαι να βάλω και εγώ ένα πορτοκαλί τηλέφωνο για να επικοινωνώ μαζί τους. Κοιτάξτε, εμάς μας ενδιαφέρει η πρόταση μας να έχει απήχηση στην κοινωνία και πιστεύω ότι έχει απήχηση ήδη και στους ψηφοφόρους που είτε δείλιασαν και δεν πήγαν να μας ψηφίσουν, είτε ψήφισαν κάποια από τα τρία κόμματα που συγκυβερνούν και έχουν απογοητευτεί . Εμάς αυτό μας ενδιαφέρει, διότι έχουμε πλήρη συνείδηση ότι πέραν της χρεωκοπίας της οικονομικής, υπάρχει και η χρεωκοπία του πολιτικού συστήματος και των τριών κομμάτων που συγκυβερνούν . Ως εκ τούτου, δεν έχουμε μεγάλη έγνοια αν τα χρεοκοπημένα κόμματα ή οι χρεωκοπημένες ηγεσίες θα συνειδητοποιήσουν ότι οι προτάσεις μας είναι οι μόνες λογικές προτάσεις στο σημερινό παραλογισμό που οδηγούμαστε με την εφαρμογή του μνημονίου.
Εμάς μας ενδιαφέρει η κοινωνία, μας ενδιαφέρει ο κόσμος που ψήφισε τα κόμματα αυτά και, κυρίως, μας ενδιαφέρει να δούμε και πως μια σειρά από φορείς, δυνάμεις, σωματεία, συνδικάτα αλλά και πολιτικά κόμματα, μας ενδιαφέρει και η τοποθέτηση του ΚΚΕ πάνω σε προτάσεις Νόμου που καταθέτουμε, άλλων δυνάμεων της αριστεράς, διότι νομίζω ότι από εδώ και στο εξής θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν υπάρχει χρόνος και πολυτέλεια ιδιοτελών κομματικών επιλογών. Αλλά πρέπει όλοι να αναλάβουμε την μεγάλη ευθύνη να ανασυγκροτήσουμε τη χώρα μέσα από τα ερείπια που έχουν αφήσει οι μνημονιακές πολιτικές
Σας ευχαριστούμε πολύ για την παρουσία σας.
Νοιαζόμαστε για το συνάνθρωπο, αισθανόμαστε και δεν είμαστε παχύδερμα και ζούμε, δεν επιβιώνουμε απλά... Παλεύουμε για τα όνειρά μας και πετάμε κι εμείς ένα λιθαράκι, ενάντια σε όσους ενσαρκώνουν τους χειρότερους εφιάλτες της γενιάς μας... Το να είσαι αντισυστημικός δεν είναι μόδα, είναι ο στοιχειώδης σεβασμός που οφείλουμε απέναντι στους εαυτούς μας και την αξία του ανθρώπου...
Τετάρτη 25 Ιουλίου 2012
Η πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά
Ολόκληρη η εισήγηση του προέδρου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, Αλέξη Τσίπρα:
Φίλες και Φίλοι,
Αγαπητοί προσκεκλημένοι,
Σας ευχαριστούμε για την παρουσία σας στη σημερινή συνέντευξη Τύπου.
Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ επεξεργάστηκε και θέτει σε δημόσια διαβούλευση στους κοινωνικούς φορείς ως τις 3 Αυγούστου, οπότε και θα κατατεθεί στη Βουλή, πρόταση νόμου, γι’ αυτό που εμείς αποκαλούμε «νέα σεισάχθεια».
Δηλαδή, την ανακούφιση και απαλλαγή των υπερχρεωμένων νοικοκυριών από δανειακές υποχρεώσεις στις τράπεζες, που ανέλαβαν σε διαφορετικές οικονομικές συνθήκες, με διαφορετικά εισοδήματα και εισοδηματικές προοπτικές.
Είναι μια νομοθετική πρωτοβουλία με σαφές αναπτυξιακό πρόσημο, γιατί συμβάλλει στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος και την καταναλωτική δυνατότητα των νοικοκυριών.
Εντάσσεται, συνεπώς, στη συνολική στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για την αναζωογόνηση της οικονομίας και την κοινωνικά δίκαιη έξοδο από την κρίση.
Δεν κατατίθεται ως επίδειξη πολιτικής συνέπειας ανάμεσα σε προεκλογικές εξαγγελίες και μετεκλογικές πράξεις.
Δεν κατατίθεται, δηλαδή, για να καταδειχτεί στους πολίτες η ποιοτική πολιτική διαφορά ανάμεσα στον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ και στα τρία κόμματα της συγκυβέρνησης.
Κατατίθεται ως...
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου